Matching Features IELTS Reading không còn quá xa lạ với những bạn đang ôn luyện tiếng Anh, đây được xem là dạng bài đã khó mà còn xuất hiện nhiều trong bài thi IELTS Reading. Để đạt được điểm số tối đa trong dạng bài này, bạn cần hiểu yêu cầu của đề bài, các chiến thuật và cách làm hiệu quả nhất. Cùng ITTs tìm hiểu tất cả những thông tin và kiến thức về Matching Features nhé!
Tổng quan về Matching Features IELTS Reading
Matching Features (nối đặc điểm) là dạng bài yêu cầu thí sinh nối các đối tượng trong danh sách (tên người, quốc gia, các mốc thời gian, …) với các câu (statement) thể hiện thông tin, đặc điểm tương ứng được cung cấp trong bài đọc. Đa phần các statement đều đã được paraphrase từ câu gốc trong bài.
Dưới đây là format đề thi mẫu Matching Features IELTS Reading:
Với ví dụ này, thí sinh sẽ phải nối các statement từ đề bài (câu 34 – 40) với danh sách tên của các quốc gia được đề cập trong bài đọc.
*Lưu ý:
- Matching Features thường xuất hiện ở bài đọc số 2 của đề thi IELTS Reading, số lượng câu hỏi khoảng từ 4 – 6 câu.
- Độ khó của Matching Features IELTS Reading tương đối cao, yêu cầu thí sinh phải đọc thật kỹ các chi tiết của bài đọc và câu hỏi
- Đề bài chỉ yêu cầu thí sinh điền các chữ cái ứng với đáp án (A, B, C, …), thí sinh không được phép điền thẳng đáp án vào tờ đáp án
- Khi đề bài có dòng “NB: you may use any letter more than once”, tức là sẽ có ít nhất một chữ cái được sử dụng 2 lần.
Cách làm dạng bài Matching Features IELTS Reading
Cách làm Matching Features trong IELTS Reading
Mặc dù là dạng bài khó, tuy nhiên các bạn đừng nản nhé vì bất kỳ dạng bài IELTS Reading nào cũng đều có cách làm hiệu quả được đúc kết từ kinh nghiệm xử lý bài thi. Đối với Matching Features cũng vậy, hãy áp dụng các bước làm bài sau đây để giải quyết dạng bài này một cách nhanh chóng hơn nhé!
Để hiểu rõ hơn về cách làm Matching Features, hãy cùng phân tích bài tập sau:
When people are ‘deaf’ to music
Music has long been considered a uniquely human concept. In fact, most psychologists agree that music is a universal human instinct. Like any ability, however, there is great variation in people’s musical competence. For every brilliant pianist in the world, there are several people we refer to as ” tone deaf”. It is not simply that people with tone deafness (or’ amusia”) are unable to sing in tune, they are also unable to discriminate between tones or recognize familiar melodies. Such a” disorder” can occur after some sort of brain damage , but recently research has been undertaken in an attempt to discover the cause of congenital amusia (when people are born with the condition), which is not associated with any brain damage, hearing problems, or lack of exposure to music.
According to the research of Dr. Isabelie Peretz of the University of Montreat, amusia is more complicated than the inability to distinguish pitches. An amusia (a person who has the condition of amusia) can distinguish between two pitches that are far apart, but cannot tell the difference between intervals smaller than a half step on the Western diatonic scale, while most people can easily distinguish differences smaller than that, when listening to melodies which have had a single note altered so that it is out of key with the rest of the melody, do not notice a problem. As would be expected, amusics perform significantly worse at singing and tapping a rhythm along with a melody than do non-amusics.
The most fascinating aspect of amusia is how specific to music it is. Because of music’s close ties to language, it might be expected that a musical impairment may be caused by a language impairment. Studies suggest, however, that language and music ability are independent of one another. People with brain damage in areas critical to language are often still able to sing, despite being unable to communicate through speech. Moreover, while amusics show deficiencies in their recognition of pitch differences in melodies, they show no tonal languages, such as Chinese, do not report having any difficulty discriminating between words that differ only in their intonation. The linguistic cues inherent in speech make discrimination of meaning much easier for amusics. Amusics are also successful most of the time at detecting the mood of a melody, can identify a speaker based on his or her voice and can discriminate and identify environmental sounds.
Recent work has been focused on locating the part of the brain that is responsible for amusia. The temporal lobes of the brain, the location of the primary auditory cortex, have been considered. It has long been believed that the temporal lobes, especially the right temporal lobe, are most active when activity, so any musical disability should logically stem from here as well. Because it has been shown that there is no hearing deficit in amusia, researchers moved on to the temporal neocortex, which is where more sophisticated processing of musical cues was thought to take place. New studies, however, have suggested that the deficits in amusics are located outside the auditory cortex. Brain scans of amusics do not show any reaction at all to differences smaller than a half step, when changes in tones are large, their brains overreact, showing twice as much activity on the right side of the brain as a normal brain hearing the same thing. These differences do not occur in the auditory cortex, indicating again that the deficits of amusia lie mostly in hearing impairment, but in higher processing of melodies.
So what does this all mean? Looking only at the research of Peretz in the field of neuropsychology of music, it would appear that amusia is some sort of disorder. As a student of neurobiology, however, I am skeptical. Certainly the studies by Peretz that have found significant differences between the brains of so-called amusics and normal brains are legitimate. The more important question now becomes one of normality. Every trait from skin color to intelligence to mood exists on a continuum-there is a great idea of variation from one extreme to the other. Just because we recognize that basic musical ability is something that the vast majority of people have, this doesn’t mean that the lack of it is abnormal.
What makes an amusia worse off than a musical prodigy? Musical ability is culturally valued, and may have been a factor in survival at one point in human history, but it does not seem likely that it is being selected for on an evolutionary scale any longer. Darwin believed that music was adaptive as a way of finding a mate, but who needs to be able to sing to find a partner in an age when it is possible to express your emotions through a song on your IPod?
While the idea of amusia is interesting, it seems to be just one end of the continuum of innate musical ability. Comparing this ‘disorder’ to learning disorders like a specific language impairment seems to be going too far. Before amusia can be declared a disability, further research must be done to determine whether lack of musical ability is actually detrimental in any way. If no disadvantages can be found of having amusia, then it is no more a disability than having poor fashion sense or bad handwriting.
1. The reason why some people are born with amusia is ___
Complete the sentence with the correct ending, A-H below
A. an inability to hear when spoken language rises and falls.
B. considered to be desirable.
C. an inability to follow the beat of music.
D. not a problem.
E. not yet well understood.
F. a result of injury to the mother.
G. more marked that with other people.
H. associated with intelligence.
Bước 1: Đọc câu hỏi và xác định keyword
Đầu tiên, bạn nên đọc thật kỹ câu hỏi bao gồm các statement và các đối tượng cho sẵn trước khi tiến hành làm bài. Bên cạnh đó, hãy xác định và gạch chân các từ khóa (keyword) chính và nghĩ đến các từ đồng nghĩa có thể xuất hiện trong bài đọc. Từ đó bạn sẽ dễ dàng hơn khi khoanh vùng các thông tin cần tìm trong bài đọc.
Phân tích ví dụ trên:
Ta gạch chân 2 keywords chính là “Reason” để xác định được chúng ta cần tìm kiểu thông tin gì và “born with amusia” để xác xác định được đối tượng cần tìm, và đặc biệt chú ý keyword “Amusia” để tìm kiếm nhanh hơn vì đây là từ không paraphrase được.
Bước 2: Khoanh vùng và tìm kiếm thông tin trong bài đọc
Thông tin trong câu hỏi được phân thành hai danh sách: danh sách các đối tượng và danh sách những thông tin tương ứng với các đối tượng đó (statement). Hãy sử dụng các từ khóa đã xác định ở bước 1 để khoanh vùng và tìm kiếm chúng trong bài đọc một cách nhanh chóng.
*Lưu ý: Trau dồi vốn từ vựng là rất quan trọng bởi thông tin trong bài đọc sẽ không giống với câu hỏi, các statement đã được paraphrase, sử dụng các từ đồng nghĩa và cấu trúc khác.
Phân tích ví dụ trên:
Dùng kỹ thuật Scanning cho keywords, ta xác định được thông tin nằm ngay ở đoạn đầu tiên của bài và cụ thể là ở câu “Such a” disorder” can occur after some sort of brain damage , but recently research has been undertaken in an attempt to discover the cause of congenital amusia (when people are born with the condition), which is not associated with any brain damage, hearing problems, or lack of exposure to music.”.
Bước 3: Đọc kỹ thông tin đã khoanh vùng và chọn đáp án
Trong bước này, bạn cần đọc hiểu thật kỹ thông tin trong bài đọc và đối chiếu với các statement để chọn đáp án chính xác. Lưu ý rằng bạn nên kết hợp việc đọc hiểu với việc tìm kiếm từ đồng nghĩa, vì các statement thường được paraphrase khác so với văn bản gốc, tránh việc chọn sai thông tin.
Phân tích ví dụ trên:
Ở đây ta đối chiếu các keywords đã gạch chân và cách chúng được paraphrase trong bài: “Reason” = “Cause”, “Born with” = “Congential”.
Câu văn nói rằng bệnh amusia bẩm sinh có thể gây ra một vài tổn thương não, nhưng các nghiên cứu gần đây được thực hiện để tìm ra nguyên nhân thật sự thì lại xác định được bệnh này không liên quan đến bất kì tổn thương não, vấn đề nghe hiểu, hay là thiếu tiếp xúc với âm nhạc. Vậy có nghĩa là nguyên nhân thật sự của căn bệnh này chưa thực sự được tìm thấy rõ ràng. Điều này khớp với đáp án E “not yet well understood”.
Các lỗi thường mắc phải khi làm Matching Features IELTS Reading
Các lỗi thường gặp khi làm Matching Features
- Nhiều thí sinh thường cố gắng đọc hiểu toàn bộ nội dung của văn bản, điều này vừa mất thời gian vừa không hiệu quả. Thay vào đó, bạn chỉ cần đọc kỹ câu hỏi và vận dụng kỹ năng đọc lướt (skimming) để xác định đoạn văn chứa câu trả lời.
- Chỉ tập trung tìm kiếm những từ trong bài đọc trùng khớp với câu hỏi mà quên mất các dạng bài trong IELTS đa số đều sử dụng paraphrase, từ đồng nghĩa, Vì thế, bạn nên tìm kiếm những thông tin tương đồng giữa bài đọc và câu hỏi.
- Không cần phải tìm kiếm từ khóa chính xác như trong văn bản gốc. Hãy chú ý đến các từ đồng nghĩa hoặc những cụm từ có nghĩa tương tự với những gì trong đề bài.
- Ngoài ra, đừng quá vội vàng khi làm bài Matching Features trong IELTS Reading. Đọc quá nhanh có thể khiến bạn bỏ lỡ những thông tin quan trọng.
Một số tips hay xử lý Matching Features IELTS Reading
- Hãy đọc kỹ câu hỏi và gạch chân các từ khóa quan trọng.
- Sau đó, sử dụng kỹ năng đọc lướt (skimming) và đọc tìm kiếm (scanning) để tìm các từ khóa và từ đồng nghĩa có trong đoạn văn.
- Đừng quên điền chữ cái tương ứng với đáp án vào phiếu trả lời.
- Lưu ý rằng thứ tự của các câu trả lời có thể không trùng khớp với trật tự thông tin trong bài đọc.
Bài tập vận dụng
Chúng ta sẽ vận dụng các bước tương tự như câu 1 (từ bài ví dụ trên phần 2) đến hoàn thành tiếp các câu hỏi từ 2 đến 5:
2. One of the difficulties amusia experience is ___
3. For amusia, discrimination of meaning in speech is ___
4. Certain reactions in the brain of an amusia are ___
5. In most cultures, musical ability is ___
Complete the sentence with the correct ending, A-H below
A. an inability to hear when spoken language rises and falls.
B. considered to be desirable.
C. an inability to follow the beat of music.
D. not a problem.
E. not yet well understood.
F. result of injury to the mother.
G. more marked that with other people.
H. associated with intelligence.
Đối với câu 2:
Bước 1: Đọc câu hỏi và xác định keyword
– Keywords: “Difficulties”
Bước 2: Khoanh vùng và tìm kiếm thông tin cho bài đọc
– Dùng kỹ thuật Scanning cho keywords, ta xác định được thông tin nằm ngay ở đoạn thứ 2 của bài và cụ thể là ở câu cuối cùng.
Bước 3: Đọc kỹ thông tin đã khoanh vùng và chọn đáp án
– Đối chiếu keywords: “Difficulties” = “Perform significantly worse”
– Câu văn nói rằng như đã dự đoán, người mắc bệnh amusia làm tệ hơn đáng kể ở việc hát và bắt được nhịp theo giai điệu so với người không bị. Điều này khớp với đáp án C “an inability to follow the beat of music”.
Câu 3: D
Câu 4: G
Câu 5: B
Bằng cách nắm vững cách làm Matching Features IELTS Reading chính xác, bạn sẽ vượt qua dạng bài này một cách dễ dàng hơn, cải thiện kỹ năng đọc hiểu và phản xạ nhanh chóng trong thời gian làm bài. Chúc các bạn luyện thi IELTS thành công!